Punx.nl grotendeels gearchiveerd, lees hier verder.

Old Firm Casuals - This Means War

04-08-14 09:16:00 / door pureandsimple / band: Old Firm Casuals / album: Old Firm Casuals - This Means War (2014)

Old Firm Casuals - This Means War

CD van de week Week 32 2014

Lars Frederiksen is natuurlijk een ware held. Zijn bandje Rancid behoort wat mij betreft sowieso tot de top 10 beste en belangrijkste punkbands allertijden. Zeker voor iedereen na 1977 is geboren. Alleen Let the Dominoes Fall vond ik iets teveel fillers bevatten om een klassieker te worden, maar al het andere werk is van voor tot achter fantastisch. Zijn ‘…Bastards’-projectje was ook zeer geslaagd en het lijkt alsof Lars - net als Louis van Gaal - een gouden pik heeft.

Toch waren niet alle 7”s van zijn nieuwe (uiterst productieve) sideprojectje altijd even interessant. Ietwat simpele liedjes die vooral gedragen werden door het kenmerkende stemgeluid van Frederiksen. Vaak was het idee van een split met twee toffe bands (zoals bij Evil Conduct of Last Resort) leuker dan de daadwerkelijke uitvoering. En dat is een beetje jammer. Ik was dan ook een beetje huiverig wat betreft deze full length, maar in This Means War is duidelijk veel tijd, plezier en energie gestoken. Dit keer horen we een strakke pot skinhead rock’n’roll met veel streetpunk, Oi! en punkrock erin. Amerikaanse Oi! voor liefhebbers van het werk op GMM en oud-TKO werk. Met andere woorden: dit is de ideale plaat om in te stappen mocht je The Old Firm Casuals nog niet opgepikt hebben. Maar ook zeker goed luistervoer voor fans van het oude Rancid geluid, want er is veel punk te horen. Deze plaat is misschien een mooi begin voor wat opleving en interesse in Oi! en de skinhead-cultuur in het algemeen. In 2015 komt trouwens ook de nieuwe Rancid uit. Goed bezig die Lars!

Score: 70/100

<< the Windowsill - Showboating Anti-Flag - A Document of Dissent >>