Succesvol Jera on Air 2014

16-06-14 12:28:00 / door pureandsimple / concert: 14-06-14 - Jera on air - Jera 70 - Ysselsteyn

Succesvol Jera on Air 2014

Jera is hard op weg om een soort mini-Groezrock van Nederland te worden. Een aantal grote bands, flink wat ‘nieuwe school’ bandjes en flink veel jonge aanwas (qua bands en publiek). Alles loopt gemoedelijk door elkaar heen. Ook niet onbelangrijk. Dat is sowieso een gezond teken voor het groeipotentieel festival. Supercool natuurlijk! Maar voordat het zover is mogen er wat mij betreft nog wel wat kleine aanpassingen gedaan worden. Dat gezegd hebbende: het waren twee mooie dagen en een fijn festival.

DAG 1

Nog niet overdreven druk - en daar is goed op geanticipeerd door de organisatie door niet alle podia te gebruiken - spelen er toch al een stel aardige namen. De grote kleppers van de dag zijn de lol-poppunkers van Zebrahead en de mathcore rockers van Architects. Het contrast tussen deze twee bands zet ook meteen de breedte van het festival neer.

‘De punkrockbar’ is de grootste aanwinst van het festival. Met name ook omdat er een aantal van de tofste Nederlandse punkrockbands van vandaag de dag staan. Said and Done, Note to Amy,Screw Houston Start Screaming en the 101’s. Het DJ-podium ‘The Birds Nest’ wordt door een aantal kids duidelijk gewaardeerd. Ergens best een gedurfd concept, maar het werkt in ieder geval veel beter dan schijt-tekno en mainstream dance-rommel die dit weekend ook veel te horen is op (en buiten!) het festival vanuit het middenpunt. Maarrrrr, net als de historische (voetbal)overwinning van Nederland op Spanje, de algehele consensus is dat de eerste dag geslaagd is. Desondanks hoop ik dat de toekomstige edities net ietsjes meer vuurwerk hebben (qua ‘grote namen’) op de eerste dag.

DAG 2

Er is goed leentjebuur gespeeld bij andere festival wat betreft side-attracties. Sommige zijn succesvol en vallen bij iedereen goed (zoals de punkrock karaoke bar - waar vandaag enkel covers te horen zijn) en sommigen gaan in de uitvoering hun doel voorbij. Het feit de kneiterharde mainstream dance en tekno te horen is ver buiten het festival is natuurlijk een beetje raar. Beter werkt de reggaeton, dub step en hip hop van het Birdsnest - wat vooral een stuk minder irritant aanwezig is. Ook is er goed gezorgd voor de innerlijke mens qua eten en is 2 euro voor een pilsje een meer dan schappelijke prijs.

Qua bands is er flink veel ‘stoere mannen hardcore’ (Born From Pain, First Blood, Hatebreed) en flink veel new school metalcore (The Charm The Fury, Emmure, We came as Romans) vandaag. Beide liggen goed bij de meerderheid van het publiek dat bovengemiddeld jong lijkt te zijn. Persoonlijk ligt mijn affiniteit meer bij Gnarwolves (party skatepunk met een hardcore edge dat in de verte lijkt op een simpelere Kid Dynamite), Filaments (Britse skacore/ skapunk), Against Me!, Dropkick Murphys en Antillectual. Met name de band uit Boston (je weet welke) heeft flink wat fans op de been gebracht en speelt traditiegetrouw erg goed - hoewel er maar 1 nummer van Do or Die voorbij komt. Het zwaarst wegende nadeel is dat op sommige plekken het geluid erg slecht is. Daarbij kun je buiten de tent niets horen omdat er overal gare dance blaast. Maar ook op plekken voor het podium is het soms niet te doen. Zo hoor ik bij Against Me! aan het begin van de set pas halverwege welk nummer er gespeeld wordt. Dat is dan wel weer erg jammer. Maar de sfeer, de algehele line-up, de karaoke (er is zelfs een heuse NOFX-coverset), het feit dat we het droog hielden het hele weekend zijn enkele punten die bijdroegen aan het feit dat Jera zich nu al het meest interessante punk en hardcore gerelateerde festival van Nederland mag noemen.